Szkoła i Uniwersytet

Celem ogólnym projektu jest wprowadzenie do rzeczywistości szkolnej nowego modelu praktyk pedagogicznych, skutecznego w kształceniu kreatywnego i refleksyjnego nauczyciela-wychowawcy.

Do celów szczegółowych należą:

  1. Utworzenie sieci szkół partnerskich współpracujących z Wydziałem Biologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza oraz zorganizowanie zespołu stałych współpracowników;
  2. Stworzenie i wprowadzenie systemu podnoszenia kwalifikacji nauczycieli - opiekunów praktyk pedagogicznych;
  3. Podniesienie jakości praktyk pedagogicznych poprzez wypracowanie form i metod prowadzenia zajęć zapewniających wykształcenie kreatywnego i refleksyjnego nauczyciela-wychowawcy mogącego sprostać wyzwaniom współczesnej dydaktyki;
  4. Opracowanie, wdrożenie i dostosowanie organizacji studenckich praktyk pedagogicznych do nowych wymagań szkolnych i możliwości szkół wyższych zapewniającej spójny program praktyk pedagogiczno-psychologicznych i dydaktycznych, uwzględniającej wielostopniowy system kształcenia szkolnego i akademickiego;
  5. Umożliwienie systematycznej ewaluacji przebiegu praktyk oraz analizy ich efektów poprzez opracowanie i wprowadzenie odpowiednich narzędzi.

Zadania powierzane nauczycielom – opiekunom praktyk:

  • Rola „mistrzów” dla studentów – praktykantów;
  • Przeprowadzenie lekcji „pokazowych” w ramach wszystkich rodzajów praktyk;
  • Opieka merytoryczna nad 3 studentami – praktykantami podczas praktyk ciągłych;
  • Ocena studenckich scenariuszy lekcji, ich przebiegu i portfolio;
  • Ewaluacja praktyk przeprowadzana na bieżąco po każdych praktykach (na stronie internetowej projektu);
  • Ewaluacja projektu;
  • Udział w konferencjach i warsztatach.

Zadania powierzone pedagogom/psychologom szkolnym

  • Koordynowanie prac nad projektem;
  • Inicjowanie współpracy pomiędzy uczestnikami projektu;
  • Organizowanie konferencji i warsztatów dla beneficjentów projektu;
  • Dostarczenie narzędzi do ewaluacji praktyk i projektu oraz ich analiza statystyczne;
  • Prezentowanie uczestnikom projektu wyników ewaluacji i podsumowania projektu;
  • Stały kontakt z beneficjentami za pośrednictwem m. in. strony internetowej.

Korzyści dla szkół

Doposażenie klasopracowni przyrodniczej w każdej szkole w sprzęt o wartości 10 tys zł.